Generation Z kommer – og det kan være en stor fordel for din virksomhed

Skoleåret er slut, og for mange unge betyder det farvel til bøgerne og goddag til arbejdsmarkedet. Ledelsesekspert Ann Forup Helmich deler sine bedste råd til, hvordan du bør lede den unge generation, og hvordan du udnytter deres store potentiale.

Generation Z typisk kaldet GenZ eller Zoomers er en fællesbetegnelse for personer født i perioden ca. 1995-2010.

Generationen er den første, der er vokset op med en smartphone i lommen og har konstant adgang til medier og information – ikke kun fra Danmark, men fra hele verden.

De har derfor også ofte et mere globalt udsyn og er hurtige til at tilpasse sig kommunikativt – sprogligt såvel som kulturelt.

Sommeren er kommet og gået, de sidste karakterer er uddelt, og når eksamensbeviset er foldet forsigtigt sammen og de slidte skolebøger sat tilbage på hylden, er generation Z klar til at smøge ærmerne op og blive en del af arbejdsmarkedet.

Deres rygte er dog kommet dem i forkøbet, og på mange arbejdspladser gyser man lidt ved tanken om den kommende generation af unge kollegaer. Men det er der ingen grund til, hvis man spørger ekspert i ledelse Ann Forup Helmich:

— I stedet for at stå med armene over kors og kigge på de unge mennesker, der kommer marcherende, bør man i stedet se dem og deres kompetencer som en kærkommen mulighed for at lære nyt og udvikle virksomheden. På mange områder kan de unge faktisk være med til at sætte skub i en række processer i jeres virksomhed, som I måske ikke selv har været i stand til eller haft tid til, forklarer hun.

Selv har hun mere end 20 års ledelseserfaring fra ind- og udland, og særligt ledelse og udvikling af unge mennesker ligger hendes professionelle hjerte nært.  

— Jeg synes, vi skylder de unge at hjælpe dem godt i gang. Det er en generation, der bliver over 100 år, og det betyder, at de har rigtig, rigtig mange år på arbejdsmarkedet, så jo tidligere vi kan få dem integreret jo bedre.

 

Mere gulerod end pisk
Et naturligt første skridt på vejen til integration på arbejdsmarkedet er at forstå, hvordan du bedst leder den nye generation af kloge hoveder og varme hænder. Det fortæller Ann Forup Helmich:

— Ledelsesdisciplinen er altafgørende, når det kommer til de unge mennesker. De har måske i højere grad end ældre generationer brug for anerkendelse og feedback på deres arbejde. Det er ikke nok med et klap på skulderen eller en årlig MUS. De har brug for hyppigere check-in’s for at bevare motivationen.

Og netop motivationen er altafgørende, for det er ikke længere lønnen, der vejer tungest for de unge.

— Løn betyder naturligvis meget, men det betyder mere for dem, at de føler sig værdsatte og som en del af arbejdspladsen. Derfor skal man heller ikke være bekymret for at give dem medansvar eller sætte dem i spidsen for et projekt tidligt i ansættelsesforløbet, for de vil rigtig gerne vise, hvad de kan – og de kan rigtig meget, siger hun.

 

Vær en autentisk leder
At være leder for generation Z kræver en høj grad af empati, forståelse og tid, men det kræver også, at du selv tør at være autentisk og måske slække lidt på de vanlige former.

— Vi taler meget om autentisk lederskab, hvor man tør vise sin sårbarhed og tør at fejle. Når man som leder viser, at man ikke er perfekt, viser man også de unge, at det er okay at være usikker eller lave fejl. Den form for ærlighed er mere væsentlig end nogensinde før, forklarer Ann Forup Helmich.

Hun pointerer desuden, at de ledere, der formår at kombinere høj faglighed med emotionel intelligens, er dem, der klarer sig bedst, når det kommer til at sammensætte det rigtige hold af medarbejdere og få dem til at lykkes.

 

Hav styr på jeres højere formål
Selvom I måske kun er på udkig efter midlertidige kollegaer på en kortere kontrakt, så tag ikke fejl af deres engagement. Den generation, der er på vej ind på arbejdsmarkedet, har nemlig tårnhøje forventninger til deres omgivelser, og de er heller ikke bange for at stille krav til dem.

— Vi har at gøre med en generation, der er mere højlydte og vokale, end vi tidligere har oplevet. De klapper ikke bare hælene sammen og retter ind, men stiller i højere grad spørgsmål og udfordrer normerne, og det skal man som virksomhed være klar til at favne, siger Ann Forup Helmich og fortsætter:

— Derfor er det også vigtigt, at man har styr på sit værdisæt, sin bæredygtighedsagenda og sin inklusionspolitik – og at man efterlever det! For det betyder faktisk noget for generation Z at arbejde et sted med et højere formål, også selvom man bare går på et lager eller står ved et samlebånd.

Derfor er det heller ikke tilstrækkeligt med en 5 år gammel personalehåndbog eller nogle falmede plancher på væggene. Jeres formål og eksistensberettigelse skal i langt højere grad opleves en oplæses.

— De unge vil gerne føle, at de gør noget godt for samfund eller miljø, og det skal man som virksomhed kunne kommunikere og efterleve i det daglige. De stiller sig ikke tilfredse med floskler, de vil se det ført ud i livet og bidrage til det, afslutter Ann Forup Helmich.

 

Anns fire bedste råd til at lede Gen Z

  1. Vær rundhåndet med anerkendelsen: Den unge generation er vant til konstant feedback på sociale medier, og de søger ofte hurtig respons på deres arbejde. Derfor er det heller ikke nok at give dem et anerkendende nik en gang i kvartalet. Sørg for løbende at rose og anerkende deres arbejde.
     
  2. Vær ikke bange for at give dem ansvar: Uanset om du får en Gen Z’er direkte fra gymnasiet eller frisk ud af universitet, så vær forberedt på, at de virkelig gerne vil vise, hvad de har lært, og hvad de kan. Derfor skal du heller ikke holde dig tilbage med at give dem egne opgaver eller medansvar for større projekter, for du kan være helt sikker på, at de vil gøre alt for at levere.
     
  3. Vær åben for alternative løsninger: Måske havde du valgt at løse opgaven anderledes end din unge kollega, men det betyder ikke, at alternativet er forkert? Den unge generation har ofte en helt anden og ny tilgang til problemløsning, så giv dem plads og vær tålmodig – måske er de på vej mod noget helt genialt.
     
  4. Vær en autentisk leder: Ingen ledere er perfekte, og det forventer generation Z heller ikke – nærmere tværtimod. Jo mere menneskelig du er, jo bedre kan de spejle sig i dig. Så vær ikke bange for at være sårbar og vise din personlighed, det vil kun gavne din ledelse af de unge kollegaer.

 

Er du og din virksomhed på udkig efter unge kandidater, der kan tage virksomheden til et nyt niveau? Hos Career har vi specialiseret os i at matche mennesker og virksomheder. Lær mere om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at finde den næste kollega her.

 

Hvem er Ann Forup Helmich?

Ann Forup Helmich er CEO i egen virksomhed og har over 20 års erfaring fra topstillinger i den internationale og nordiske medieindustri. Hun har arbejdet for TV 2 Danmark, Aller Media og Discovery Networks Nordic.

Ann er kendt for sin evne til at kombinere kommerciel indsigt med en menneskeorienteret tilgang, hvilket har skabt motiverende og inkluderende arbejdskulturer. Ann hjælper særligt virksomheder med at tiltrække, rekruttere, lede og fastholde unge generationer, særligt Generation Z.