Mange virksomheder opfatter rekruttering af udenlandske medarbejdere som en nødløsning, når man ikke lige kan finde den rette her i landet. Årsagerne er i reglen, at man ikke kan finde en medarbejder med nogle helt specielle kvalifikationer. Eller at kandidaten findes hos herværende virksomheder men ikke kan flyttes inden for en rimelig økonomi - og det at finde de nødvendige medarbejdere kan være helt afgørende for den enkelte virksomheds konkurrenceevne.
Selvfølgelig kan man løse et akut problem ved søge hjælp hos rådgivende virksomheder - fx inden for IT, Engineering eller management. Det bliver i givet fald til en timepris, der langt overstiger den, man påtager sig, hvis man fast- eller projektansætter en medarbejder.
Derfor bliver ideen om at ansætte udenlandske medarbejdere meget nærværende, når man står med et større og mere langvarigt behov.
Der er selvfølgelig et par arbejdsopgaver, som skal løses i den forbindelse - og de kan i første omgang forekomme overvældende, da man typisk ikke har erfaring på dette felt.
Har du brug for hjælp til ansættelse og rekruttering af fleksibel, udenlandsk arbejdskraft i Danmark, så læs med her og lad JKS, Danmarkst største bemandingsbureau, hjælpe med dit bemandingsbehov.
For det første er der kravet om opholds- og arbejdstilladelse. Er kandidaten fra EU, EØS eller Schweiz - så er vedkommende omfattet af ”arbejdskraftens frie bevægelighed” og formaliteterne er i den forbindelse forholdsvis små. Men hvis der er tale om en datalog fra Ukraine eller en ingeniør fra Canada eller UK, så skal der søges om opholds- og arbejdstilladelse. Det er lidt omfattende og det kan tage flere måneder. Heldigvis er der etableret en såkaldt ”Fast Track Ordning”, som administreres af SIRI (Styrelsen for International Rekruttering og Integration). Den vejledende procestid er ca. 6 uger. Større virksomheder med relevant behov kan få licens til at benytte denne ordning. JKS, Professionals og Career har denne licens. Vi holder os desuden løbende orienteret om Corona-situationen i de relevante lande, så vi kan overholde alle restriktioner.
For det andet behøver den nye medarbejder hjælp til at etablere sig med bolig, skoler, transport m.v. - nærmest en slags udvidet onboarding, hvor en ”buddy” - en kollega fra virksomheden kan blive en uvurderlig hjælp, når den nye medarbejder skal indføres i vores kultur og vaner. Jo hurtigere der kommer ro og tryghed på hjemmefronten, desto bedre vil medarbejderen fungere på sin nye arbejdsplads.
Fire konkrete fordele
Men når disse to arbejdsopgaver er løst, så er der åbnet for at drage nytte af de fire fordele ved den udenlandske medarbejder: